تبلیغات
قلـــــم ها - مجوز ارشاد برای "مرغ خوشخوان " بی‌بی‌سی
قلـــــم ها
خبر روز كنجكاوی تنهایی قلم دست به قلم
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : Only God
مطالب اخیر
نویسندگان
دوشنبه 10 مرداد 1390 :: نویسنده : Only God
مجوز ارشاد برای "مرغ خوشخوان " بی‌بی‌سی

خبرگزاری فارس: اخیراً مدیر‌كل موسیقی وزارت ارشاد در حالی از اعطای مجوز به آلبوم جدید محمدرضا شجریان خبر داده كه شجریان پس از انتخابات ریاست جمهوری 88 و فتنه پس از آن به یكی از خبرسازترین شخصیت‌های غیرسیاسی بدل شد.


به گزارش خبرنگار فضای مجازی خبرگزاری فارس، «هفته‌نامه دانشجویان» در شماره اخیر خود كه شنبه هفته جاری منتشر شده، با اشاره به اعطای مجوز به آلبوم جدید محمدرضا شجریان توسط وزارت ارشاد نوشت: محمدرضا شجریان كه آلبوم مرغ خوشخوان وی مجوز گرفته است بلافاصله پس از بروز فتنه به پای ثابت‌ حضور در رسانه‌های غربی تبدیل شد تا به همراه شخصیت‌های سیاسی اپوزیسیون به تحلیل حوادث پس از انتخابات و تهدید نظام از دیدگاه خودشان بپردازند. اقدامی كه به شدت از سوی بسیاری از طرفداران سابق شجریان مورد سرزنش و انتقاد قرار گرفت و البته با تمجید "ساسی مانكنیست‌ "های تازه با صدای شجریان آشنا شده، روبه‌رو شد.

امروز در حالی وزارت ارشاد دولت احمدی‌نژاد به "مرغ خوشخوان " شجریان مجوز نشر می‌دهد كه وی حتی همین آلبوم را در ایام پس از انتخابات و همین تصنیف را در طعنه‌ای به جمهوری اسلامی اجرا می‌كند.

آنچه در ذیل می‌آید نگاهی اجمالی به رویكردهای سیاسی و اجتماعی محمدرضا شجریان از پیش از انقلاب تا به امروز است؛ شجریانی كه از به ظاهر خواننده انقلابی دیروز به "مرغ خوشخوان بی‌بی‌سی " امروز تبدیل شده است:

كسی نیست كه اندك آشنایی با موسیقی داشته باشد و شجریان را نشناسد،‌ شاید هم بتوان گفت كسی نیست كه ایرانی باشد و شجریان را نشناسد اما . . . .
خسروی آواز ایران؛ تاج تارك موسیقی ایران، زرگر اشعار حافظ، مسلط‌ترین آوازخوان تاریخ موسیقی ایران و . . . عناوینی است كه شجریان در این سال‌ها به دوش می‌كشید.

اما شجریان چه بود و چه شد؟

شجریان همان كسی است كه به گفته خود در همان اوان نوجوانی و هنگامی كه در تظاهرات خیابانی‌ علیه رژیم پهلوی نقش قاری قرآن معترضان به رژیم پهلوی را به‌عهده داشت و در همین دوره و میان مردم مشهد محبوبیت فراوانی به دست آورد.

شجریان در حدود سال‌های 56 و 57 نیز به گفته خود به دلیل ابتذال در رادیو و تلویزیون، صدا و سیمای آن روز را رها كرد و از اجرای برنامه استعفا داد.

اما پس از انقلاب اسلامی در سال 57 كه همه اقشار جامعه در آن حضوری فعال داشتند بسیاری از خوانندگان پیش از انقلاب نتوانستند یا نخواستند با مردم همراه شوند و میان چهر‌ه‌های نامدار تنها دو تن خواستند كه به این موج بپیوندند.

شجریان و ناظری با تأثیر گرفتن از حركات انقلابی محمدرضا لطفی نوازنده تار و آهنگساز برجسته و همچنین هوشنگ ابتهاج (سایه) وارد این عرصه شده و آثار انقلابی بسیاری را در این دوره خلق كردند كه "سپیده " محصول همین دوران است.

رزم مشترك، جانباز، میهن، برادر غرق خون و . . . نیز توسط شجریان با همكاری گروه‌های شیدا و عارف در این دوران ساخته شدند و به اینها اضافه كنید كنسرت‌های استاد شجریان با استاد فرامرز پایور كه اكثراً مضمونی انقلابی داشتند كه از جمله آنها تصنیف زیبای "از خون جوانان وطن لاله دمیده " بود.

اما شجریان رفته رفته و آرام آرام تغییر جهت می‌داد و به سویی دیگر حركت می‌كرد. كاست "بیداد " شجریان با همراهی پرویز مشكاتیان در اوایل دهه 60 تغییر جهت نسبتاً محسوسی را در شجریان خبر می‌داد. آهنگ سنگین مرحوم مشكاتیان روی شعر حافظ (یاری اندر كس نمی‌بینم یاران را چه شد) بیش از آنكه مردم را به یاد رفتن دولت موقت و همفكران شجریان و مشكاتیان بیندازند به اشتباه، برخی‌ها را به یاد "شاه " انداخته بود و اگر نبود دوستی كسانی مثل صادق طباطبایی معلوم نبود آیا هرگز این اثر به بازار می‌آمد یا نه. خود شجریان در راز مانا به حساسیت‌ها بر "بیداد " اشاره می‌كند و یكی از دلایل بازداشتنش را در آن سال‌ها همین حساسیت‌ها می‌داند.

شجریان پس از این سال‌ها آستان جانان، سر عشق، نوا، دستان، قاصدك، آسمان عشق، یاد ایام، شب، سكوت كویر، شب وصل، معمای هستی، دل مجنون، نوا، در خیال، خلوت گزیده، آهنگ وفا، بوی یاران و چند اثر دیگر را در كنسرت‌های مختلف خود خواند و هرچند اكثراً در ظاهر نمایه‌ای عاشقانه و بعضاً عارفانه داشتند اما همگی از یك سیر فكری آرام شجریان حكایت داشت و اختتام این سیر به آثاری همچون زمستان است و "فریاد " غیرمنتظره بود.

آری شجریان از "سپیده " 57 به "فریاد " رسیده است.

از این رو می‌توان گفت كه نه‌تنها اقدامات اخیر محمدرضا شجریان و مصاحبه‌های او با بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریكا و اظهارات لخت و عریان وی علیه نظام تعجب‌آور نبود بلكه روال منطقی انحراف فكری وی از سال 60 به بعد چنین فرجامی را محتوم جلوه می‌داد.

صد البته كه به اعتقاد نگارنده انحراف شجریان به دلیل چهره هنری وی و از آن روی كه مردم او را یك چهره فرهنگی می‌شناسد تا سیاسی، بسیار دیرتر از همفكران لیبرال خود یعنی مهندس بازرگان و رفقایش به چشم آمد.

شجریان كه شاید به دلیل عدم بصیرت سیاسی و به احتمال بیشتر با این توهم كه مردم را همراهی می‌كند در برهه‌های مختلف به موضع‌گیری‌های عجیب روی آورده است، در برهه اخیر نیز با همین توهم، خبط بزرگی را مرتكب شده و ان‌شاءالله نادانسته در آغوش دشمنان ملت جای گرفته است.

شجریان كه در مصاحبه خود پس از كنسرت باشكوه "همنوا با بم " مدعی می‌شود كه در آثارش می‌توان تاریخچه تغییر و تحولات اجتماعی ایران بعد از انقلاب را مشاهده كرد، یا تغییر و تحولات اصلی اجتماعی كشور را نمی‌بیند و یا نادیده می‌انگارد.

شجریان كه در ایام پس از انتخابات 88 میان موج خبری رسانه‌های غربی گرفتار شده و فرصتی برای اندیشیدن به خود نمی‌دهد در حالی به‌زعم خود برای همراهی با ملت ایران به صدای آمریكا و بی‌بی‌سی فارسی روی آورده كه گویا نمی‌داند اكثر بدبختی‌های این ملت نتیجه توطئه‌های همین آمریكا و انگلیس است.

معلوم نیست شجریان كه آثار خود را تغییر و تحولات اجتماعی بعد از انقلاب ایران می‌داند، با چه توجیهی در جریان اقدام ناو آمریكایی در سرنگون كردن هواپیمای ایرباس ایرانی و به شهادت رساندن تعداد زیادی از هم‌میهنانمان هیچ اقدامی انجام نداد و گویا این روز از تاریخ به هیچ وجه در تقویم شجریان وجود نداشت.

شجریان كه در جریان فوت یادگار امام حاج احمد آقای خمینی ذیل بیانیه‌ای كه تقریباً همه هنرمندان كشورمان در تسلیت وفات ایشان صادر كردند را با این توجیه كه: "نمی‌خواهم وارد سیاست باشم " امضا نكرد باید پاسخ دهد كه ملت باید قسم حضرت عباس او را باور كنند یا دم خروسی را كه در جریان آلبوم بیداد در رثای بازرگان خوانده شد؟ ملت باید توجیهات مذكور شجریان را باور كنند یا مصاحبه‌های عجولانه و نابخردانه وی را با بی‌بی‌سی و صدای آمریكا؟

در نهایت اینكه هرچند استاد شجریان از صدایی زیبا برخوردار است و تمرین‌های طاقت‌فرسای روزانه 11 ساعت از وی استادی تمام‌عیار در زمینه موسیقی كلاسیك ایرانی ساخته است، اما عدم بینش سیاسی از وی چهره‌ای به جای گذاشته كه به راحتی مورد سوءاستفاده بیگانگان قرار گیرد.

شجریان كه مسلماً بخش عظیمی از طرفداران خود را باید میان 25 میلیون رأی دهنده به احمدی‌نژاد و در قشر متوسط به پایین جامعه جست‌وجو كند این روزها ناجوانمردانه علیه این طرفداران خود به نفع یقه چاك‌ كنندگان خواننده‌های تازه به دوران رسیده سطح پایینی همچون ساسی مانكن و . . . می‌تازد و همین امر موجب دلخوری بخش وسیعی از طرفداران پروپاقرص وی شده است.



نوع مطلب :
برچسب ها :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :